School Of Tarbiyyah

Rabu, 13 November 2013

Tentang Jalan Ini

-kredit-

Bismillah..

Saudaraku, 

Biarlah, banyak yang mengira menapaki jalan ini, jalan para Nabi, jalan orang-orang soleh, jalan para syuhada, jalan para pejuang da'wah, adalah beban yang sangat berat. 

Berat, kerana harus banyak bertabrakan dengan kondisi yang berbenturan dengan keinginan. 

Berat, kerana selalu bersinggungan dengan realitas yang tidak sejalan dengan harapan.

Berat, kerana melihat betapa kemungkaran begitu bermaharajalela. 

Berat, kerana harus terus menerus berjalan melawan arus yang berbeda dengan kebanyakan orang.

Biarlah orang menyangka seperti itu. Kerana sebenarnya kita justru merasakan kebalikannya. Kenikmatan, ketenangan, kebersahajaan, yang tak bisa dibayar oleh apa pun. 

Kerana kita justru merasakan pengorbanan itu sebagai sumber kebahagiaan. Kerana kita justru merasakan jerih payah dan kesulitan di jalan ini, sebagai kunci ketenangan hati. Kerana kita justru merasakan peluh dan darah di jalan ini, adalah syarat meraih kesenangan."

"Berjuang di dunia, berharap pertemuan di syurga"
- Muhammad Nursani-


Ukhti, 
keberadaan kita di jalan ini bukan sia sia, malah rahmat dari Allah yang memungkinkan kita sampai ke hari ini. Alhamdulillah wastaghfirullah, betapa ramai yang berbondong- bondong mahu mengikuti jalan ini tetapi akhirnya tertapis oleh tribulasi-tribulasi di sepanjang perjalanan. 

Benar, ianya menuntut darah dan air mata, sakit kita, peluh kita, tangis kita, Allah kira, ukhti. 

Ukhti, 
Sememangnya fitrah jalan ini akan selalu bertentangan dengan keinginan kita, akan selalu memerlukan kita mengorbankan apa yang kita sayang, kerana di situ Allah mahu mengajar kita pergantungan sepenuhnya pada Dia, hanya Dia. 

Ukhti,
Adalah suatu kemanisan bila mana semua yang pahit tadi bertukar menjadi pengalaman yang sangat berharga bagi kita sebagai da'ie. Iya, kita akan selalu menongkah arus yang beda dengan ramai orang, begitulah sifatnya orang yang asing. Asing dalam kegelapan dunia, asing dari kepekatan jahiliyyah. 

Pengorbanan kita, akan terbayar segalanya bila kita sudah sampai di syurga nanti. Bersabarlah, terus bergerak dan beramal demi nama Tuhanmu yang paling Agung. 

"Dulu sebelum join tarbiyyah, ana selalu doa untuk dapat syurga Firdausi, tapi fikir fikir, syurga Firdausi itu kan hanya untuk para Nabi sebab ia paling tinggi. Dan Allah sesungguhnya sangat mengabulkan doa hambaNya, Dia kurniakan ana utk berjalan di atas jalan yang dilalui oleh para Nabi terdahulu."

kerana di jalan inilah yang akan menghantarkan kita ke syurgaNya yang paling tinggi. 

Moga kita semua dapat bertemu di syurgaNya nanti. 

Allah hafeez

Toriq
Shah Alam
08022013


-PAB-

Entry di atas adalah bersumber daripada sini Tentang Jalan Ini (tekan). Karya oleh seorang mahasiswi dari Beijing, China. Ehem, kaitannya dengan entri kali ini arakian kerana hari ini sebenarnya hari yang sangat spesial buat saya.

Priviesli bila dikenangkan kembali sejarah saya dalam d&t ini, gerabak sumpah legen ini, buat saya terfikir. Menembusi langit.

" Kepayahan dan tribulasi dalam dakwah dan tarbiyyah itu sebenarnya, adalah suatu kenikmatan barangkali "

Apapon, doakan semoga PAB terus hidup sehat, wal-afiat dan dirahmati Allah selalu. Kuat untuk terus menulis.

Ehem, sanah helwah PAB.

Eh!

Senyum, kenyit mata.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...