School Of Tarbiyyah

Selasa, 22 Mac 2011

Neuron Pintar Yang Berusrah. OSEM!

               "Adeh. Panasnya! Ciss kau neuron!" Kata jururawat tika meneguk kopi panas.

           
Berkata neuron: "Aik, aku yang kau salahkan. Tak patut-tak patut (berkata sambil menggeleng ekor axonnya ) ^^



            Apakah yang berlaku seandainya anda tersentuh cerek yang panas? Jika tersentuh, sudah sunnatullahnya anda pasti akan mengangkat kembali tangan anda itu. Bayangkan apa yang berlaku seandainya dibiarkan sahaja. Tentu tidak dapat dibayangkan, bukan?


            Maka disinilah suatu sistem badan manusia memainkan peranan selari dengan perintah dan aturan Allah s.w.t iaitu dikenali dengan namanya Sistem Saraf. Maha Suci Allah, seandainya kita diberi peluang untuk melihat badan kita dengan mikroskop, kita pasti akan melihat berjuta-juta sel saraf yang senantiasa bertasbih menjalankan perintah Allah. Tanpa mengeluh, tanpa sekalipun lalai menjalankan fungsinya hatta sekalipun jika tersentuh alatan panas!
           
Peranan Sistem Saraf
            Sistem saraf merupakan antara sistem terpenting yang beroperasi di dalam badan kita. Tidak salah sekiranya dikatakan sistem ini diumpamakan sebagai khalifah ataupun perdana menteri yang paling cekap di dunia. Meskipun dikatakan sebagai sistem yang kompleks, tetapi kerana sifat inilah yang telah berjaya memainkan peranannya tersendiri dalam tubuh badan kita.

            Sistem ini seolah-olah sebuah organisasi yang memimpin Negara yang terdiri daripada seorang khalifah sebagai ketua dan barisan bironya yang lain. Ia dilengkapi dengan setiausaha yang setia, malah bendahari yang menilai dan menyimpan arahan sebelum disampaikan kepada para ahli-ahli biro yang lain untuk menjalankan perintah yang telah dikeluarkan khalifah.

            Oleh sebab itu, tidak hairanlah meskipun berkali-kali kita berhadapan ancaman ataupun suatu keadaan yang tidak selesa secara tiba-tiba, terus organisasi ini memainkan peranannya untuk menghindarkan kita daripada terus berada dalam situasi yang rumit itu. Anda dapat bayangkan bagaimanakah agaknya sekiranya sistem ini meminta cuti ataupun memohon perletakan jawatan? Maka disinilah kemurahan Allah yang memberi nikmat untuk terus sistem ini menjalankan tugasnya. Tidak dapat tidak, keseluruhan sistem ini atau ibarat negara dikuasai dan dinaungi oleh Maharaja iaitu Allah s.w.t.

Tersusun dan teratur
            Saraf penerima yang berperanan sebagai tentera mengenal pasti ketidaksenangan yang datang secara tiba-tiba. Saraf yang terletak dibahagian kulit ini mengesan tindakan luar seperti bahan panas tersentuh di bahagian kulit. Seterusnya dihantar pula mengikut hierarki iaitu kepada saraf neuron yang berfungsi membawa maklumat informasi yang dicetuskan dalam bentuk saraf impuls (nerve impulses) kepada saraf tulang belakang (spinal cord). Disinilah peranan sebagai bendahari oleh saraf tulang belakang menilai dan menyimpan maklumat sebelum dikeluarkan. Interneuron dalam saraf tulang belakang inilah yang mengadili maklumat yang kemudian menyampaikannya kepada motor neuron.

            Motor neuron boleh dianggap sebagai panglima yang mengetuai dalam melaksanakan misi yang telah diamanahkan. Ia seterusnya membawa saraf impuls kepada otot sebelum otot mengembang dan memberi tindak balas kepada tangan untuk menarik atau menghindarkan diri daripada ketidak selesaan yang sedang dihadapi. Anda dapat melihat fenomena ini terutamanya ketika anda tersentuh atau terpegang bahan yang panas seperti cerek air yang sangat panas.

Tidak dapat dibayangkan sekiranya sistem ini tidak menjalankan fungsinya ataupun menjalankan tugas tanpa mengikut hierarki yang telah ditentukan. Kesemua tindak balas ini juga dikenali sebagai tindak balas ‘reflex arc’ dalam istilah sains perubatan.

Keagungan Allah sebagai pencipta sekecil-kecil makhluk
            Hakikatnya masih banyak lagi kerja-kerja yang dijalankan oleh sistem saraf ini termasuklah fenomena yang mencetuskan reaksi fight or flight dan negative or positive feedback mechanism. Cuma rahsianya masih belum lagi boleh diterokai oleh teknologi canggih masa kini.

            Perjalanan penghantaran maklumat yang teratur dan sistematik ini sungguh mengagumkan terutamanya bagi mereka yang melihat dengan mata hati dan dipandu dengan wahyu Allah s.w.t. Persoalannya, siapakah yang melatih dan menggerakkan mereka sehingga begitu hebatnya mereka dalam menjalankan fungsi yang sebegitu kompleks dan rumit?

            Jelaslah di sini bahawa antara sel-sel ini mempunyai persaudaraan yang rapat dalam menjalankan tugas, bekerjasama memikul amanah dan bergabung menjadi satu dalam melaksanakan arahan daripada Sang Pencipta iaitu Allah s.w.t.  Tidak pernah sekalipun tersilap, berhenti, atau bersatu untuk ‘mogok’ dalam tugasan yang begitu unik dan kompleks.

            Maka terbuktilah kata-kata kasih daripada Allah s.w.t melalui surat-suratNya bahawa seluruh alam sekalipun makhluk sebesar sel ini tidak pernah sekalipun mengingkari dan lupa untuk memuji dan bertasbih dalam menjalankan perintahNya. Firman Allah s.w.t yang bermaksud:


 Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan tak ada suatupun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun.( Surah Al-Israa’ 17: 44 )
         


            Sistem aliran maklumat daripada tentera kepada khalifah dan sebaliknya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...